» آخرین اخبار دیابت » زنان باردار حتما طی بارداری قند خون خود را چک کنند/ لزوم توجه به سلامت روان زنان باردار
دیابت بارداری
آخرین اخبار دیابت - آموزش‌های دیابت - سبک زندگی

زنان باردار حتما طی بارداری قند خون خود را چک کنند/ لزوم توجه به سلامت روان زنان باردار

1402-11-16 30

دیابت بارداری قند خون بالایی است که در دوران بارداری رخ می دهد و معمولاً پس از زایمان از بین می رود. این بیماری می‌تواند در هر مرحله از بارداری اتفاق بیفتد اما در سه ماهه دوم یا سوم شایع تر است. عوارض دیابت بارداری می‌تواند شامل نوزاد بزرگتر از حد معمول، زایمان زودرس، قند خون پایین یا یرقان در نوزاد و خطر مرده زایی باشد.

همچنین وجود اضطراب و افسردگی می‌تواند مقدمه‌ای برای شروع دیابت بارداری باشد و از طرف دیگر، احتمال بروز عوارض بارداری در مادران باردار دیابتی که افسردگی و اضطراب دارند، بیشتر است.

به گزارش دیاپرس، یک مطالعه‌ای اخیرا به چاپ رسید که به بررسی شیوع اضطراب و افسردگی در زنان باردار مبتلا به دیابت و عوامل پیش بینی کننده آن پرداخت. افراد شرکت کننده در این مطالعه مقطعی، شامل 350 زن باردار مبتلا به دیابت (قبل از بارداری یا بارداری) بوده است.

اضطراب و افسردگی در بیش از دوسوم از کل شرکت کنندگان دیده شد. لازم به ذکر است که در میان افراد مبتلا به دیابت قبل بارداری، این میزان بالاتر بوده است. بهبود خودکارآمدی، پایبندی به دارو، کاهش ترس از قندخون پایین و افزایش حمایت اجتماعی همسر، می‌تواند به کاهش اضطراب و افسردگی در زنان باردار مبتلا به دیابت کمک کند./ Science Direct و NHS

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات استئوپروز دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات غیرواگیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =

  • ×