» آخرین خبرها » مشکل پویش ملی سلامت در کلانشهرها/اهمیت پیگیری بیماران بعد از پویش
پویش ملی
آخرین خبرها - نظام سلامت

مشکل پویش ملی سلامت در کلانشهرها/اهمیت پیگیری بیماران بعد از پویش

1402-10-13 50172

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: بیماری‌های غیرواگیر، بیماری‌های مزمنی هستند که عوارض خود را طی سال‌ها و بعضا دهه‌ها بعد نشان می‌دهند و هزینه‌های سنگینی دارند. متاسفانه به دلیل آنکه عوارض آن‌ها به سرعت مشهود نیست مردم هم اهمیت کمتری به بیماری‌های غیرواگیر نسبت به بیماری‌های واگیر می‌دهند. پس از کرونا مردم نسبت به بیماری‌های واگیردار حساسیت بیشتری دارند و چندان به فکر بیماری‌های غیرواگیر نیستند.

به گزارش دیاپرس، دکتر علیرضا مهدوی افزود: اجرای پویش ملی سلامت در شهرهای کوچک و بزرگ ممکن است با چالش‌های مختلفی روبرو شود. در شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان، مشهد و شیراز با جمعیت گسترده‌تر، مسئولان ممکن است با مشکلات بیشتری مواجه شوند. این مشکلات می‌تواند شامل سطح استقبال کمتر افراد به دلیل شلوغی و شیوه زندگی پرفشار در شهرهای بزرگ باشد. از طرفی، در شهرهای کوچک‌تر، احتمالاً می‌توانند به راحتی‌تر به افراد دسترسی پیدا کنند و تحت پوشش بیشتری از جمعیت قرار بگیرند. اما با توجه به تنوع شهرها و محدودیت‌های مختلف، نحوه اجرای پویش در هر شهر ممکن است متفاوت باشد.

وی خاطرنشان کرد: تا روز سه‌شنبه ۱۲ دی ماه ، در پویش ملی سلامت، بیش از ۳۲ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۲۱۵ نفر برای دیابت و فشارخون، غربالگری شده اند. این ارقام نشان می‌دهد که مراحل غربالگری تا حد زیادی انجام شده است. اما نکته مهم پس از پایان پویش است که نیاز به پیگیری بیماران شناسایی شده و ارائه خدمات پس از غربالگری دارای اهمیت بسیار زیادی است.

وی بیان کرد: اهمیت پیگیری بیماران پس از اتمام پویش ملی سلامت بسیار حیاتی است. افرادی که در این پویش ممکن است به عنوان موارد مشکوک به بیماری‌هایی مانند دیابت و فشارخون شناسایی شده‌اند، باید پس از تشخیص اولیه پیگیری شوند تا تشخیص نهایی و اقدامات درمانی لازم انجام شود. این اقدامات شامل ارائه مشاوره و راهنمایی درباره تغییر سبک زندگی، توصیه‌های رژیم غذایی، و در صورت لزوم، داروها و درمان‌های دیگر می‌شود.

لازم به ذکر است این پویش تا تاریخ ۱۵ دی ماه ادامه دارد و وزارت بهداشت پیش‌بینی می‌کند تا تاریخ یاد شده به غربالگری ۸۰ درصد گروه هدف (۵۴ میلیون نفر) برسد اما به طور کلی خدمات غربالگری دیابت و پرفشاری خون، جاری خواهد بود و متوقف نمی‌شود./ایسنا

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − هفت =

  • ×