» آموزش و پژوهش » پژوهش و تحقیقات » آیا مصرف طولانی مدت تریاک، باعث کاهش بروز دیابت می‌شود؟
تریاک
پژوهش و تحقیقات - آخرین خبرها - سوالات بیماران

آیا مصرف طولانی مدت تریاک، باعث کاهش بروز دیابت می‌شود؟

1402-12-16 50107

مواد افیونی و مصرف طولانی مدت تریاک می‌توانند سوخت و ساز گلوکز و چاقی را تحت تاثیر قرار دهند و در بروز دیابت نوع دو، نقش داشته باشند. پژوهشی روی 40 هزار نفر از طرح مطالعاتی گلستان در ایران انجام شد که به بررسی ارتباط بین مصرف تریاک و بروز دیابت نوع دو پرداخت.

به گزارش دیاپرس، طبق نتایج این پژوهش، میانگین شاخص توده بدنی (شاخص اندازه گیری وزن به نسبت قد که هرچه از عدد 24.5 بالاتر و از 18.5 پایین تر باشد، وضعیت فرد نامطلوب تر است) و دور کمر در مصرف کنندگان تریاک به طور قابل توجهی، کمتر از دیگران بود.

همچنین در بین مصرف کنندگان تریاک، میانگین شاخص توده بدنی در افراد دیابتی نسبت به دیگران، بیشتر بود. این نتایج به این معناست که مصرف بیشتر تریاک، با شاخص توده بدنی و دور کمر پایین‌تر و درنتیجه کاهش خطر بروز دیابت نوع دو همراه است.

با توجه به نتایج بدست آمده، لازم به ذکر است که عوارض سلامتی ناشی از مصرف طولانی مدت تریاک به خوبی مشخص است. مصرف کنندگان مزمن تریاک در مقایسه با افراد غیرمصرف کننده، خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی و سرطان را افزایش می دهند. همچنین آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، تریاک را به عنوان گروه 1 سرطان زا طبقه بندی کرده است./ مجله American Journal of Epidemiology

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00
پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =

  • ×