» آخرین خبرها » مصرف میان‌ وعده باعث افزایش قندخون می‌شود؟
میان وعده دیابت
آخرین خبرها - آموزش های دیابت - سبک زندگی - سوالات بیماران

مصرف میان‌ وعده باعث افزایش قندخون می‌شود؟

1402-10-16 40171

اخیرا مطالعه‌ای به چاپ رسیده ‌است که نشان می‌دهد میان وعده‌ها، تقریبا یک چهارم کالری روزانه بزرگسالان آمریکایی را تشکیل می‌دهند که حدود یک سوم قند مازاد در روز است.

به گزارش دیاپرس، محققان با تجزیه و تحلیل داده های نظرسنجی از بیش از 20000 نفر، دریافتند که آمریکایی‌ها به طور متوسط روزانه حدود 400 تا 500 کالری در میان‌وعده‌ها دریافت می‌کنند که ارزش غذایی کمی دارد و اغلب بیشتر از آن چیزی است که در صبحانه مصرف می‌شود. کریستوفر تیلور، یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: میان‌وعده‌ها به ما به اندازه یک وعده غذایی کامل، احساس سیری می‌دهند اما ارزش یک وعده غذایی را ندارند.

شرکت‌کنندگانی که دیابت نوع 2 خود را کنترل می‌کردند، نسبت به شرکت‌کنندگان بدون دیابت و کسانی که سطح قند خونشان نشان‌دهنده پیش دیابت بود، غذاهای شیرین و میان‌وعده‌های کمتری مصرف می‌کردند. تیلور گفت: این نتیجه نشان می‌دهد که آموزش دیابت، کارساز است، اما لازم است علاوه بر افراد دیابتی، به افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند و حتی افرادی که سطح گلوکز خون طبیعی دارند، آموزش‌های لازم را بدهیم تا قبل از ابتلا به بیماری مزمن، رفتارهای غذایی خود را بهبود بخشند.

در میان کل نمونه نظرسنجی، تنقلات در حالی که کیفیت تغذیه‌ای بسیار کمی داشتند، بین 19.5٪ تا 22.4٪ از کل انرژی دریافتی را به خود اختصاص دادند. تنقلات شامل شیرینی‌ها، نوشیدنی‌های الکلی، نوشیدنی‌های غیرالکلی که شامل نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند، پروتئین، شیر و لبنیات، میوه‌ها، غلات و سبزی‌ها، می‌شود.

تیلور با اشاره به اینکه ثبت مصرف غذای 24 ساعت قبل افراد، لزوماً نحوه غذا خوردن مردم را منعکس نمی کند، گفت: نتایج این مطالعه می‌تواند به ما کمک کند تا متوجه شویم چه اتفاقی در حال رخ دادن است و شکاف‌های تغذیه‌ای کجا است و چه آموزش‌هایی باید ارائه شود./ مجله PLOS Global Public Health

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + سیزده =

  • ×