» سبک زندگی » سوالات بیماران » مصرف میوه در بیماران دیابتی/ بایدها و نبایدهای مصرف
میوه دیابت
سوالات بیماران - آخرین خبرها - آموزش های دیابت - سبک زندگی

مصرف میوه در بیماران دیابتی/ بایدها و نبایدهای مصرف

1402-10-26 40170

میوه ها مانند بسیاری از مواد غذایی دیگر پتانسیل افزایش سطح قند خون را دارند پس فقط باید تصمیمات بهتری در مورد میوه هایی که می خورید و مقدار مصرفی خود بگیرید. بنابراین برای افرادی که دیابت را مدیریت می کنند، گنجاندن میوه ها در رژیم غذایی آنها با احتیاط امکان پذیر است. میوه ها حاوی قندهای طبیعی (فروکتوز)، همراه با فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند. این اجزا برای سلامت کلی مفید هستند و فیبر موجود در میوه ها به کاهش سرعت جذب کربوهیدرات کمک می کند و سطح گلوکز خون را تثبیت می کند.

به گزارش دیاپرس، میوه های توصیه شده: انواع توت ها، گیلاس، سیب، گلابی و مرکبات به دلیل داشتن شاخص گلیسمی پایین توصیه می شود که افزایش قند خون را به حداقل می رساند و گنجاندن میوه ها در یک رژیم غذایی متعادل، با در نظر گرفتن کل کربوهیدرات دریافتی، به افراد دیابتی اجازه می دهد تا از شیرینی طبیعی در حین مدیریت شرایط خود لذت ببرند.

میوه های دیابتی و شاخص گلیسمی (GI) آنها

وقتی صحبت می کنیم که کدام میوه ها برای دیابت خوب هستند، درک شاخص گلیسمی مهم است، (GI) یک سیستم رتبه بندی برای غذاهای حاوی کربوهیدرات است و نشان می‌دهد که وقتی هر غذا به تنهایی مصرف می‌شود چقدر سریع بر سطح قند خون شما تأثیر می‌گذارد. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می توانند از شاخص گلیسمی بهره مند شوند زیرا خوردن وعده های غذایی با رتبه بندی GI پایین می تواند به تنظیم سطح گلوکز خون کمک کند. با این حال، هنگامی که بر روی بهترین میوه ها برای بیماران دیابتی تمرکز می کنیم، باید جنبه های دیگری را نیز در نظر بگیریم. طبق تحقیقات، میزان کربوهیدرات مصرفی، به جای رتبه بندی GI آنها، بیشترین تأثیر را بر سطح گلوکز خون بعد از غذا دارد.

 

غذاهای با GI بالا

اقلام کربوهیدراتی با رتبه GI بالای 70 تا 100 موادی هستند که به سرعت توسط بدن شما تجزیه می شوند و باعث افزایش سریع گلوکز خون می شوند. وعده‌های غذایی با GI بالا شامل شکر و وعده‌های غذایی شیرین، نوشیدنی‌های غیرالکلی با شکر اضافه شده و نان سفید، سیب‌زمینی سفید و برنج سفید است.

 

غذاهای GI متوسط

غذاهایی هستند که رتبه GI آنها 56 تا 69 هست. آنها کندتر تجزیه می شوند و در طول زمان باعث افزایش تدریجی سطح قند خون می شوند. برخی از نمونه ها میوه و سبزیجات، حبوبات، و غذاهای سبوس دار، مانند فرنی و جو دوسر هستند.

 

غذاهای با GI کم

غذاهایی با رتبه GI 55 یا کمتر. برخی از نمونه ها عبارتند از -سبزیجات سبز، بیشتر میوه ها، هویج خام، لوبیا قرمز، نخود و عدس.

 

کدام میوه ها برای بیماران دیابتی مفید هستند؟

سالم ترین میوه ها برای دیابتی ها میوه هایی هستند که دارای فیبر زیاد و قند کم هستند. بدترین میوه ها برای دیابتی ها میوه هایی هستند که قند زیادی دارند و فیبر کمی دارند. سیب، گواوا، پرتقال، پاپایا و خربزه پنج میوه برتر دیابت هستند. این میوه های دیابتی دارای محتوای فیبر بالا و محتوای قند کم هستند.

میوه‌های تازه: اینها بهترین میوه‌ها برای دیابت هستند، میوه‌های تازه شامل میوه‌های فصل می‌شوند که به راحتی در دسترس هستند. انتخاب میوه های فصلی به شما کمک می کند تا میوه های متنوع تری در طول سال بخورید.

میوه‌های خشک: کربوهیدرات در میوه های خشک غلیظ می‌شود، یعنی وعده میوه‌های خشک در مقایسه با میوه‌های تازه حاوی کربوهیدرات بیشتری است، اگرچه میوه‌های خشک در وعده‌های کمتری مصرف می‌شوند، اما درک اندازه وعده‌ها برای بیماران دیابتی مهم است.

میوه‌های کنسرو شده: برای میوه‌های کنسرو شده بستگی به فرآیند کنسرو شدن میوه دارد، شربت سبک، شربت سنگین، معمولاً شربت حاوی شکر اضافه شده است که برای بدن مضر است.

میوه‌های یخ‌زده: اگر می‌خواهید غذا ماندگاری بیشتری داشته باشد، میوه‌های یخ‌زده گزینه خوبی هستند، اغلب میوه‌های یخ‌زده شکر اضافه‌ای ندارند، اما همیشه خوب است که قبل از خرید، مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید تا مطمئن شوید که شمارش کالری شما را به هم نمی ریزد.

آب میوه: آب میوه به دلیل حذف فیبر در مقایسه با میوه های تازه، کربوهیدرات بیشتری در هر وعده دارد، انتظار می رود آب میوه ها سطح قند خون را در بدن افزایش دهند، بنابراین بیماران دیابتی باید از مصرف آب میوه خودداری کنند.

 

15 بهترین میوه برای بیماران دیابتی:

زردآلو: سرشار از مواد مغذی، برای سلامت روده و پوست مفید است.

سیب: سرشار از فیبر و ویتامین C است که فواید سلامتی مختلفی دارد.

پرتقال: بیش از 100 درصد نیاز روزانه به ویتامین C را تامین می کند و از سلول ها در برابر آسیب محافظت می کند.

گلابی: میوه های شیرین و زنگوله ای شکل با فواید سلامت گوارشی.

کیوی: سرشار از ویتامین C، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی.

گیلاس ترش: سرشار از ویتامین A، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است.

توت ها: شاخص گلیسمی پایین، آنتی اکسیدان، پتاسیم و فیبر بالا.

هلو: کم کالری، سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی است.

پاپایا: سرشار از آنتی اکسیدان (ویتامین A، C، E) و فیبر، برای سلامت قلب مفید است.

شاه توت: به عنوان یک غذای فوق العاده، سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان در نظر گرفته می شود.

آلو: غنی از مواد مغذی، سرشار از فیبر، ویتامین و آنتی اکسیدان است.

میوه اژدها: سرشار از آنتی اکسیدان، کم چربی و سرشار از فیبر است.

گیلاس: سرشار از ویتامین C، پتاسیم و برای عملکرد قلب مفید است.

آناناس: سرشار از مواد مغذی، سرشار از آنتی اکسیدان و به هضم غذا کمک می کند.

آووکادو: سرشار از چربی های تک غیراشباع، پتاسیم و فیبر است که خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

 

یک بیمار دیابتی چه مقدار میوه باید بخورد؟

کنترل وعده غذایی برای یک فرد دیابتی بسیار مهم است. طبق دستورالعمل‌های تغذیه‌ای کنونی، بیماران مبتلا به دیابت باید 2 تا 4 وعده میوه در روز مانند جمعیت عمومی مصرف کنند. مصرف بیش از حد میوه نیز خوب نیست، باید بررسی کرد که آیا به نوع خاصی از میوه حساسیت دارید یا خیر.

 

محدود کردن رژیم غذایی پر کربوهیدرات در دیابت ضروری است پس مطمئن شوید که چه مقدار مصرف می کنید. به جای مصرف مقدار زیادی میوه در یک نوبت، مصرف میوه خود را در طول روز پخش کنید. این می تواند به جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون کمک کند. اگر مطمئن نیستید که چگونه رژیم غذایی خود را در طول روز مدیریت کنید و بر کنترل وعده غذایی نظارت داشته باشید، می توانید با کمک یک متخصص تغذیه، یک برنامه غذایی شخصی را نیز در نظر بگیرید. یک متخصص بهتر می تواند نیازها و ترجیحات شما را درک کند و رژیم غذایی را بر اساس آن به شما پیشنهاد دهد.

 

یک وعده میوه نباید بیش از 15 گرم کربوهیدرات داشته باشد، بهتر است میوه را به شکل کامل و طبیعی مصرف کنید و از مصرف میوه در شربت یا هر میوه فرآوری شده با قند افزوده خودداری کنید که می تواند باعث افزایش قند خون شود. روی غذاهایی تمرکز کنید که شاخص گلیسمی پایین تری دارند زیرا تاثیر کمتری بر سطح قند خون دارند.

 

بررسی تخصصی میوه ها برای بیماران دیابتی

میوه هامقدار توصیه شده در هر وعدهکالری

در هر وعده

کربوهیرات

در هر وعده

پروتئین

در هر وعده

چربی

در هر وعده

فیبر

در هر وعده

زردآلو100 grams34810.271.5
سیب182 grams9594.60.430.30.3
پرتقال154 grams6015.4103
گلابی166 grams10127163
کیوی140 grams9021115
گیلاس ترش140 grams9021115
توت هانیم فنجان4211102
هلو147rams501510.52
پاپایا275 grams11930

1.3

14.7
تمشک144 grams6213.820.77.6
آلوها70 grams30807g1g
میوه اژدها6 ounce10222205
گیلاس154 grams9725203
آناناس165 grams8321.611.72.3
آووکادو150 grams2401332210

برای افرادی که دیابت را مدیریت می کنند، میوه ها صرفا شیرینی نیستند، بلکه یک انتخاب پیچیده برای حفظ تعادل قند خون هستند. میوه ها مملو از فیبرهای ضروری، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها بوده و فواید سلامتی دارند و در عین حال از افزایش سریع گلوکز محافظت می کنند. توت ها با شاخص گلیسمی پایین خود مانند آب نبات طبیعی هستند و بدون افزایش قند فواید آنتی اکسیدانی دارند. مرکبات و سیب، پر از فیبر هستند که سطح قند خون را تنظیم می کند. گنجاندن چنین میوه‌هایی در رژیم غذایی دیابتی‌ها، زمانی که صحیح و با نظارت کلی بر کربوهیدرات های مصرفی انجام شود، می‌تواند هم سالم و هم لذت بخش باشد. /اخبار پزشکی امروز

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

هادی نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =

  • ×