» سبک زندگی » خودمراقبتی » میکروب‌ های بیماری‌ زا در دهان با شکل‌گیری سرطان در روده‌ ارتباط دارد
مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت
خودمراقبتی - آخرین خبرها

میکروب‌ های بیماری‌ زا در دهان با شکل‌گیری سرطان در روده‌ ارتباط دارد

1403-02-31 2061

مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان این که یکی از بخش‌های بدن که تحت تاثیر میکروب‌ های بیماری‌ زا در دهان است، سیستم گوارش و روده‌های بدن می باشد اظهار داشت از نظر تنوع و تعداد میکروب رتبه اول به روده‌ها تعلق دارد و محیط دهان انسان در رتبه دوم و بالاتر از بقیه بخش‌های بدن قرار دارد.

به گزارش دیاپرس به نقل از ایسنا، دکتر فرشید رضایی ادامه داد: امروزه میکروب‌های بیماری‌زایی در دهان شناسایی شده‌اند که علاوه بر ایجاد بیماری‌های لثه و دندان می‌توانند بعد از بلعیده شدن به روده رفته و در روده انسان به شکلگیری و متاستاز سرطان کمک کنند.

وی افزود، فوزوباکتریوم از دهان به روده رفته و به سلول‌های سرطانی روده می‌چسبد و موارد رشد دهنده سرطان را فعال می‌کند که به تکثیر سرطان در نقاط دیگر بدن منجر می‌شود. بنابراین مسواک زدن و کشیدن نخ دندان علاوه بر بهداشت دهان و لثه‌ها به سیستم گوارشی و سلامت کلی بدن نیز کمک کند.

رضایی ادامه داد: در یک مطالعه بزرگ بر روی ده‌ها هزار نفر که به مدت حدود ۲۵ سال تحت بررسی قرار گرفتند، مشخص شد کسانی که سلامت دهان ضعیف‌تری داشتند ۴۰ تا ۵۰ درصد خطر سرطان مری و سرطان معده در آنها در طول زمان بیشتر از کسانی است که بهداشت دهان و دندان را رعایت نموده‌اند./ایسنا

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

هادی نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 5 =

  • ×