» آموزش و پژوهش » پژوهش و تحقیقات » نابرابری‌های اقتصادی اجتماعی چگونه بر سلامت روان آسیب می‌رساند؟
نابرابری اقتصادی اجتماعی سلامت روان
پژوهش و تحقیقات - سبک زندگی - سوالات بیماران

نابرابری‌های اقتصادی اجتماعی چگونه بر سلامت روان آسیب می‌رساند؟

1402-10-25 30

به گزارش دیاپرس، در ایران طبق سرشماری‌ها، سالمندان 7 درصد از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند و تخمین زده می‌شود که جمعیت بالای 65 سال تا سال 2050 به 18 درصد افزایش یابد. افراد مسن با وضعیت اقتصادی اجتماعی پایین‌تر در برابر رویدادهای استرس‌زای زندگی، آسیب پذیرتر هستند و در معرض خطر ابتلا به اختلالات رایج سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی هستند؛ چرا که کشورهای کم‌درآمد معمولاً نتایج بهداشتی نامناسب‌تری نسبت به کشورهای ثروتمند دارند.

یک مطالعه در ایران، به بررسی نابرابری اقتصادی ‌اجتماعی در بروز افسردگی و اضطراب پرداخت. در این مطالعه از 7462 سالمند شرکت‌کننده در مطالعه طولی سالمندی نیشابور طی سال‌های 2016 تا 2018 استفاده شد.

نتایج این مطالعه نشان‌دهنده نابرابری قابل توجهی به نفع گروه اقتصادی ‌اجتماعی بالا است و عواملی مانند تحصیلات پایین، بیکاری و جنسیت مرد، مهم‌ترین عوامل مثبت نابرابری مشاهده شده در علائم اضطراب و افسردگی و سن و تعداد نوه‌ها از عوامل منفی اصلی این نابرابری بودند. همچنین شیوع علائم افسردگی و اضطراب در این مطالعه به ترتیب 12.2% و 7% بود.

دکتر امامیان در کنگره اپیدمیولوژی که در آذر 1402 برگزار شد، بیان کرد: شکاف طبقاتی و فاصله درآمدی افراد، رابطه مستقیمی با پیامدهای سلامتی دارد. تا وقتی این شکاف از بین نرود و یا حداقل کم نشود، نمی‌توان امید داشت که طرح‌های مختلف بهداشتی و درمانی (با نامها و اهداف متفاوت)، دردی از دردهای سلامت کم کند و منجر به ارتقاء آن شود. روند رو به رشد نابرابری درآمد و فاصله طبقاتی، هشدار جدی است و این راه که می رویم به ترکستان است!

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات استئوپروز دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات غیرواگیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =

  • ×