» آموزش و پژوهش » پژوهش و تحقیقات » نشانگرهای ژنتیکی جدید برای برای درمان ها و مداخلات دیابت نوع 2 کشف شد
نشانگرهای ژنتیکی جدید برای دیابت نوع 2
پژوهش و تحقیقات - آخرین اخبار دیابت

نشانگرهای ژنتیکی جدید برای برای درمان ها و مداخلات دیابت نوع 2 کشف شد

1402-12-07 20

مطالعه ای تعداد زیادی از اطلاعات ژنتیکی مرتبط با دیابت نوع 2 را نشان داده است که امیدی برای درمان ها و مداخلات هدفمندتری را ایجاد میکند. این مطالعه به رهبری یک تیم بین المللی از محققان، بزرگترین مطالعه ارتباط ژنومی در مورد دیابت نوع 2 تا به امروز است. این تیم 1289 نشانگر ژنتیکی حیرت آور مرتبط با این بیماری را شناسایی کردند که 145 مورد از این نشانگرها به تازگی کشف شده است. علاوه بر این، آنها امتیازات خطر عوارض دیابت را ایجاد کردند که وراثت این بیماری را روشن کرد.

(نشانگرهای ژنتیکی تغییراتی در توالی DNA هستند که با بیماری مرتبط می باشند. محققان از این نشانگرها برای شناسایی مناطقی از ژنوم که با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط هستند، استفاده می کنند.)

به گزارش دیاپرس، این تحقیق که در مجله Nature منتشر شده است، از روش‌های محاسباتی پیشرفته برای کشف هشت خوشه متمایز از انواع ژنتیکی مرتبط با دیابت نوع 2 استفاده کرد. این خوشه‌ها نه تنها درک ما را از مکانیسم‌های بیماری عمیق‌تر می‌کنند، بلکه ارتباطی با عوارض خاص دیابت را نیز آشکار می‌کنند. به عنوان مثال، مشخص شد که برخی از خوشه ها با عوارض عروقی مانند بیماری عروق کرونر و نفروپاتی دیابتی (بیماری کلیوی) مرحله نهایی مرتبط هستند.

یکی از جنبه های مهم این تحقیق پتانسیل آن برای شخصی شدن پزشکی و مراقبت ها متناسب با فرد است. دکتر کاساندرا اسپراکلن، نویسنده ارشد این مطالعه،تاکید می کند علیرغم در دسترس بودن درمان‌های دیابت نوع 2، گزینه‌های درمانی شخصی محدود بوده و اغلب در طی  آزمون و خطا مشخص می شوند. این بینش جدید در مورد نشانگرهای ژنتیکی می‌تواند منجر به مداخلات زودتر و رویکردهای مناسب‌تر برای مدیریت این بیماری شود که به طور بالقوه به نفع بیش از 400 میلیون بزرگسال در سراسر جهان مبتلا به دیابت نوع 2 است. /news-medical.net

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

هادی نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − هفت =

  • ×