» گزارش ها و یادداشت ها » تحقیقات ارتباط بین نوشابه با موادمصنوعی و خطر ابتلا به سرطان کبد را نشان دادند
نوشابه
گزارش ها و یادداشت ها

تحقیقات ارتباط بین نوشابه با موادمصنوعی و خطر ابتلا به سرطان کبد را نشان دادند

1403-02-02 3041

دکتر پیمان پرچمی- کارشناس مراقبت بهداشتی مرزی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت

طبق یافته‌های یک پژوهش بزرگ بر روی بیش از ۹۰ هزار زن یائسه به مدت 20 سال، مشخص شد کسانی که حداقل یک نوشابه شیرین شده با قند یا دیگر شیرین کننده‌ ها در روز می‌نوشند در مقایسه با کسانی که کمتر از سه بار در ماه نوشابه شیرین مصرف می کردند، ۷۸ درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان بودند و همین طور مرگ ومیر در اثر بیماری‌های مزمن کبدی هم 130 درصد بیشتر رخ داده بود.

مطالعات اپیدمیولوژیک ارتباط مثبت نوشابه‌های شیرین شده با قند یا دیگر شیرین کننده‌ها را با خطر سرطان پروستات سینه، کولون و رکتال گزارش کرده بودند.

نوشابه‌های شیرین شده با قند و دیگرشیرین کننده ها ممکن است منجر به افزایش خطر ابتلاء به چاقی و دیابت نوع ۲ شود که هر دو از عوامل خطر سرطان کبد هستند. این نوشیدنی‌ها همچنین در اختلال در پاسخ به انسولین و تجمع چربی در کبد نقش دارند.

طی سالیان اخیر تعداد شیرین کننده‌های موجود به طور پیوسته افزایش یافته است. میزان شکر مورد استفاده در نوشابه‌ها چیزی در حدود 1 الی 12 درصد وزن نوشابه متغیر است که از نمونه شیرین کننده‌های طبیعی می‌توان به ساکاروز، گلوکز و فروکتوز اشاره کرد. همچنین رایج ترین شیرین کننده‌های مصنوعی آسپارتام، ساخارین، آس سولفام و سوکرالوز هستند.

میزان شکر مورد استفاده در نوشابه های شیرین با قند ویا دیگر شیرین کننده ها 40 گرم یا بیشتر است که از مقدار مجاز برای مصرف بزرگسالان بسیار بیشتر است. توصیه سازمان جهانی بهداشت، مصرف قند ساده حداکثر تا 10% کل کالری که با احتساب کالری متوسط برای خانم‌ها و آقایان حدود 2000 کالری حدود 200 کالری یا 50 گرم شکر خواهد بود. کاهش تا 5 درصد هم متضمن فواید بیشتر برای سلامتی در آینده خواهد بود اما انجمن قلب آمریک توصیه کرده است خانم‌ها 100 کیلوکالری و آقایان 150 کیلو کالری که حدودا معادل به ترتیب 25 و 37 تا 38 گرم شکر مصرف شود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =

  • ×