» آموزش و پژوهش » پژوهش و تحقیقات » نوشابه ها و آبمیوه ها شانس ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد
نوشابه و آبمیوه و ابتلا به دیابت در پسران
پژوهش و تحقیقات - آخرین خبرها - تغذیه سالم

نوشابه ها و آبمیوه ها شانس ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد

1403-01-09 2094

به گزارش دیاپرس، یک مطالعه جدید ارتباط نگران کننده ای را بین نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه و آب میوه و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در پسران نشان داده است. محققان دریافتند که به ازای هر وعده روزانه 8 اونس (حدود 226 گرم) از این نوشیدنی های شیرین در دوران کودکی، تا زمانی که آنها به سن نوجوانی می رسند، 34 درصد افزایش قابل توجهی در مقاومت به انسولین وجود دارد.

این مطالعه با پیگیری نزدیک به 500 کودک در ماساچوست، اثرات مضر نوشیدنی های شیرین را بر پسران جوان روشن می کند. سطح قند خون نیز با مصرف این نوشیدنی ها افزایش می یابد.

در حالی که بسیاری از کودکان و نوجوانان در ایالات متحده روزانه  نوشیدنی های شیرین مصرف می کنند، کارشناسان به دلیل پیامدهای گسترده تر آن برای سلامتی، نسبت به این عادت هشدار می دهند.

مصرف بیش از حد قند نه تنها خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد، بلکه در بروز چاقی، بیماری قلبی، فشار خون بالا و پوسیدگی دندان نیز موثر است. همچنین این مطالعه به طور شگفت انگیزی،  تفاوت جنسیتی را نشان داد، به طوری که پسران در مقایسه با دختران با خطر بیشتری از نوشیدنی های شیرین مواجه بودند. با این حال، آب میوه تنها باعث افزایش جزئی در سطح قند خون دختران می شود.

برخلاف انتظارات، این تحقیق نشان داد که مصرف میوه های کامل به نظر نمی رسد بر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در پسران یا دختران تأثیر بگذارد. نتایج این مطالعه کارشناسان را بر آن داشت تا بر اهمیت محدود کردن یا اجتناب از نوشیدنی‌های شیرین به نفع میوه‌های کامل، که مواد مغذی حیاتی را ارائه می‌دهند، تأکید کنند.

این یافته‌ها که در نشست انجمن قلب آمریکا ارائه شد، بر نیاز به انتخاب نوشیدنی‌های سالم‌تر، به‌ویژه برای پسران جوانی که در معرض خطرات مصرف بیش از حد شکر هستند، تأکید می‌کند. /انجمن قلب امریکا

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

هادی نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =

  • ×