» آخرین خبرها » غذا و دارو » نگاهی به وضعیت مصرف ناهار دانش‌ آموزان در کشورهای مختلف/ وضعیت تغذیه‌ای بد یا خوب؟
تغذیه در مدارس تغذیه دانش آموز
غذا و دارو - تغذیه سالم - سبک زندگی - عمومی و اجتماعی

نگاهی به وضعیت مصرف ناهار دانش‌ آموزان در کشورهای مختلف/ وضعیت تغذیه‌ای بد یا خوب؟

1402-10-25 50169

به گزارش دیاپرس، برخی کشورها با توجه به اهمیت تغذیه سالم کودکان، به برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های تغذیه‌ای، دقت ویژه‌ای دارند. در دنیا، برنامه‌های ناهار مدرسه با توجه به فرهنگ و منابع محلی هر کشور به صورت متفاوتی ارائه می‌شود و هر کشور با توجه به منابع موجود، فرهنگ و سنت‌های محلی خود، برنامه‌های تغذیه‌ای متفاوتی را برای دانش‌آموزان خود ارائه می‌دهد. چند نمونه از برنامه غذایی کشورها را در ادامه میبینیم:

  • آلمان: ناهار به عنوان مهم‌ترین وعده غذایی در آلمان در مدارس مورد توجه قرار می‌گیرد. غذاهایی مانند سالاد سیب‌زمینی، سیب‌زمینی شکم‌پر، یا سوسیس آلمانی همراه با نان‌های مختلف ارائه می‌شوند.
  • برزیل: با یکی از بزرگترین برنامه‌های ناهار مدارس در جهان، برزیل به حداقل ۳۰ درصد از غذاها را از مزارع محلی تهیه می‌کند. این برنامه شامل اجزای اصلی مانند برنج، لوبیا، گوشت و سالاد است.
  • چین: چین در سال ۲۰۱۱ برنامه ناهار رایگان را گسترش داد و وعده‌های گوناگونی مانند برنج، سویا، تخم‌مرغ، محصولات سویا و گوشت را ارائه می‌دهد.
  • ویتنام: غذای برنجی با پروتئین‌های مکمل مانند توفو، ماهی، مرغ یا گوشت همراه با سس سرو و تغذیه تکمیلی نظیر میوه یا دسر سنتی به نام chè که یک دسر میوه‌ای سه لایه آماده‌شده با شیر نارگیل است، از جمله وعده‌های ناهار مدارس ویتنام هستند.
  • ژاپن: در ژاپن، ناهار مدارس توسط متخصصان تغذیه تعیین می‌شود و ترکیبی سالم از پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و شیر ارائه می‌شود.
  • هند: برنامه‌های ناهار مدرسه در هند مانند غذاهای خانگی است و شامل برنج و روتی(یک نان تخت هندی) به همراه غذاهایی همچون کاری و دلی که اغلب با کمک دولت تنظیم می‌شوند.
  • فرانسه: ناهار مدرسه در این کشور حاوی سه یا چهار دوره شامل سالاد، پیش‌غذا، پنیر و دسر است و غذاهای متنوعی از جمله سالاد چغندر، پای فرانسوی شپرد با گوشت گاو، میوه و شیرینی‌های مختلف را فراهم می‌کند.
  • فنلاند: این کشور برنامه ناهار مدرسه با بودجه فدرال دارد و غذاهای اصلی محلی مانند لوبیا و جوانه همراه با نان و سبزیجات ارائه می‌شود.
  • ایالات متحده: در مقایسه با برنامه‌های ناهار مدارس در سراسر دنیا، برنامه ناهار مدارس در ایالات متحده برخی ناهارهای ناسالم را شامل می‌شود وگزینه‌های غذایی شامل همبرگر، گوشت تاکو خیس با تکه‌های کاهوی قهوه‌ای و ناگت مرغ است./ ایمنا

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 13 =

  • ×