» آخرین خبرها » واقعیتی به نام فشارخون بالای مقاوم و عوارض که انسان را تهدید میکند
واقعیتی به نام فشارخون بالای مقاوم و عوارض که انسان را تهدید میکند
آخرین خبرها - آموزش کادر پزشکی - خودمراقبتی - درمان و دارو - سبک زندگی

واقعیتی به نام فشارخون بالای مقاوم و عوارض که انسان را تهدید میکند

1402-10-12 40157

فشار خون مقاوم وضعیتی است که در آن فشار خون، علیرغم مصرف سه یا چند داروی برای درمان، به طور مداوم بالا می‌ماند. در واقع، فشار خون مقاوم، نوعی فشار خون بالا است که به داروهای معمولی پاسخ نمی‌دهد. این وضعیت معمولاً در صورتی تشخیص داده می‌شود که شخص، با مصرف حداکثر دوز از سه نوع مختلف داروی فشار خون – که یکی از آن‌ها معمولاً ادرارآور است – باز هم فشار خون بالا داشته باشد.

به گزارش دیاپرس، عدم پایبندی به داروهای تجویز شده، می‌تواند منجر به کنترل ضعیف فشار خون شود و در نتیجه ممکن است عوارضی مانند بیماری‌های کلیوی، اختلالات هورمونی مانند آلدوسترونیسم اولیه، آپنه انسدادی خواب و یا تنگ شدن شریان‌های تامین‌کننده کلیه‌ها را به دنبال داشته باشد. افرادی که عادت‌های زندگی ناسالمی دارند، مانند مصرف رژیم غذایی با سطوح بالای سدیم، کم‌فعالیتی بدنی، مصرف زیاد الکل و سیگار کشیدن، در معرض خطر افزایش فشار خون مقاوم قرار دارند.

عوارض فشار خون مقاوم شامل افزایش خطر حوادث قلبی عروقی مانند حملات قلبی و سکته مغزی، آنوریسم آئورت و بیماری شریان‌های محیطی است. همچنین، این وضعیت ممکن است به اندام‌های حیاتی مانند قلب، کلیه‌ها و چشم‌ها آسیب برساند و منجر به نارسایی قلبی، بیماری مزمن کلیوی و مشکلات بینایی شود./ The times of India

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − یک =

  • ×