» آموزش و پژوهش » پژوهش و تحقیقات » کشف ماده شیمیایی در مغز که در علاقه فرد برای ورزش کردن یا استراحت نقش دارد!
استراحت
پژوهش و تحقیقات - آخرین خبرها

کشف ماده شیمیایی در مغز که در علاقه فرد برای ورزش کردن یا استراحت نقش دارد!

1403-06-17 0017

تا به حال فکر کرده اید که چرا گاهی اوقات ورزش کردن را به جای استراحت و خوردن یک خوراکی شیرین انتخاب می کنید یا برعکس؟ محققان زوریخ کشف کرده اند که یک ماده شیمیایی مغز به نام اورکسین نقش کلیدی در این فرآیند تصمیم گیری ایفا می کند. اورکسین، یک پیام رسان کمتر شناخته شده در مغز، بر انتخاب شما برای فعالیت بدنی یا زیاده روی در غذا تأثیر می گذارد.

به گزارش دیاپرس، در مطالعاتی که روی موش‌ها انجام شد، آن‌هایی که دارای سیستم اورکسین فعال بودند، احتمال بیشتری داشت که ورزش را به جای یک خوراکی شیرین انتخاب کنند. با این حال، موش‌های دارای سیستم اورکسین مسدود شده، خوردن میان وعده را به دویدن ترجیح دادند. این نشان می‌دهد که اورکسین تنها بر میزان خوردن یا تحرک ما تأثیر نمی‌گذارد، بلکه به ما کمک می‌کند بین این دو تصمیم بگیریم.

این یافته ها می تواند پیامدهای مهمی برای پرداختن به چاقی و تشویق فعالیت بدنی بیشتر داشته باشد. اگر اورکسین در انسان ها به طور مشابه با موش ها عمل کند، درک نقش آن می تواند به استراتژی های جدیدی برای مبارزه با بحران چاقی جهانی منجر شود و انتخاب ورزش را به جای غذاهای ناسالم برای افراد آسان تر می کند.

اکنون هدف محققان تایید این نتایج در انسان است و به طور بالقوه راه های جدیدی را برای درمان شرایط مربوط به فعالیت بدنی کم و انتخاب های غذایی ضعیف باز می کند. این می تواند پیشرفتی در کمک به افراد بیشتری برای داشتن زندگی سالم تر و فعال تر باشد. /sciencedaily

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

هادی نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + یازده =

  • ×