» آموزش و پژوهش » پژوهش و تحقیقات » وزن کم هنگام تولد بر بروز دیابت تاثیرگذار است!
وزن کم تولد و دیابت
پژوهش و تحقیقات - آخرین خبرها - سبک زندگی

وزن کم هنگام تولد بر بروز دیابت تاثیرگذار است!

1402-10-30 40117

وزن کم هنگام تولد، استعداد ژنتیکی دیابت نوع 2 و چاقی بزرگسالان عوامل خطر مستقل و قوی دیابت نوع 2 هستند. دو مطالعه منتشر شده در Diabetologia (مجله انجمن اروپایی برای مطالعه دیابت) نشان می‌دهد که وزن کم هنگام تولد یک عامل خطر مستقل برای دیابت نوع 2 (T2D) است و با تظاهرات مشخص T2D در زمان تشخیص (از جمله سن کمتر، شیوع کمتر اضافه وزن/چاقی، و سابقه ابتلای کمتر در خوانواده به دیابت نوع دو) مرتبط است

همچنین به گزارش دیاپرس، استفاده از داروهای دیابت در بیماران T2D با وزن کم هنگام تولد نسبت به افراد با وزن طبیعی هنگام تولد بیشتر است.

نویسندگان دریافتند که در میان 4590 شرکت‌کننده، 492 مورد حادثه T2D در طول متوسط پیگیری 19 ساله وجود داشت. میزان بروز T2D با افزایش سن افزایش می‌یابد، در شرکت‌کنندگان مرد بیشتر می‌شود، و به صورت خطی با افزایش وزن هنگام تولد کاهش می‌یابد، بطوری که هر کیلوگرم وزن اضافی در هنگام تولد با کاهش 40 درصدی خطر ابتلا به T2D همراه است. با افزایش سن در افراد متولد شده با وزن کمتر در مقایسه با افراد با وزن هنگام تولد زیاد، میزان بروز T2D با شیب تندتری افزایش می یابد.

یافته‌ها نشان می‌دهد که تأثیر وزن هنگام تولد بر خطر دیابت نوع 2 متمایز و مستقل از حساسیت ژنتیکی به T2D و چاقی بزرگسالان است و وزن کم هنگام تولد به عنوان نماینده محیط نامطلوب جنین از اهمیت اتیولوژیکی مشابهی با ژنوتیپ برخوردار است.

مطالعه دوم نیز توسط دکتر واگ و نویسنده اول دکتر الکساندر ال. هانسن از مرکز دیابت استنو کپنهاگ و همکارانش، سوابق ماماها را برای 6866 فرد مبتلا به T2D در مرکز تحقیقات استراتژیک دانمارکی در گروه دیابت نوع 2 مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

هر 1 کیلوگرم کاهش وزن هنگام تولد با 3.3 سال سن کمتر شروع دیابت، 1.5 کیلوگرم بر متر مربع BMI کمتر و 3.9 سانتی متر کمتر دور کمر مرتبط بود. وزن کمتر از 3000 گرم هنگام تولد با هم ابتلایی کلی بیشتر نسبت به وزن مرجع همراه بود، بطوری که با 36٪ احتمال بیشتر برای داشتن 3 بیماری همراه یا بیشتر و 26٪ شانس بیشتر برای داشتن فشار خون سیستولیک بالای 155 میلی متر جیوه (فشار خون شدید) همراه بود.

در مقایسه با وزن تولد 3000-3700 گرم (متوسط وزن هنگام تولد در دانمارک حدود 3.4 کیلوگرم است)، وزن کمتر از 3000 گرم هنگام تولد با سن کمتر در تشخیص دیابت نوع 2 مرتبط بود. نویسندگان دریافتند افرادی با وزن کم هنگام تولد 28 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به T2D در سنین زیر 45 سال قرار دارند (و احتمالاً در سنین پایین‌تر تشخیص داده می‌شوند) و 30 درصد خطر کمتری برای تشخیص در سن بالای 75 سال دارند (احتمال کمتری دارد که در سنین بالاتر تشخیص داده شود).

داشتن وزن تولد کمتر از 3 کیلوگرم با سابقه خانوادگی کمتر برای دیابت نوع 2 همراه بود. به طور مشابه، وزن کمتر از 3 کیلوگرم هنگام تولد با داشتن BMI پایین تر همراه بود و 12٪ شانس قرار گرفتن در دسته وزن طبیعی (BMI <25 kg/m2) را افزایش می داد. ارتباط بین وزن هنگام تولد و BMI بزرگسالان، در کل طیف وزن هنگام تولد کاملاً خطی بود.

سایر عوامل مرتبط با وزن کمتر هنگام تولد، شیوع کمتر بیماری عصبی مرتبط با دیابت و افزایش 33 درصدی خطر استفاده از سه یا چند داروی کاهش دهنده گلوکز بود.

نویسندگان می‌گویند: «در مجموع، این دو مطالعه از نتایج زیر حمایت قوی می‌کنند: محیط نامطلوب جنینی که با وزن کم هنگام تولد منعکس می‌شود، نه تنها یک عامل خطر قوی و غیر ژنتیکی برای ابتلا به دیابت نوع 2 است، بلکه علاوه بر ایجاد یک زیرگروه نسبتاً شدیدتر از دیابت نوع 2، با شروع زودتر بیماری، عوارض بیشتر، و بیماری های همراه، و همچنین با افزایش نیاز به مراقبت های بالینی و درمان های پزشکی نیز همراه است.

تأثیر وزن کم هنگام تولد مستقل از ژنتیک و چاقی به نظر می رسد، به همین دلیل است که افراد با وزن کم هنگام تولد در معرض خطر نسبتاً بیشتری برای دیابت نوع 2 هستند. بنابراین وزن کم هنگام تولد باید به عنوان معیاری برای غربالگری دیابت نوع 2 در نظر گرفته شود که اهمیتی مشابه سابقه خانوادگی مثبت دیابت دارد. قابل توجه است، همانطور که مطالعه توسط Wibaek و همکاران. نشان می‌دهد، چه افرادی که وزن هنگام تولد کمتری دارند و چه آنهایی که خطر ژنتیکی بالای دیابت نوع 2 دارند، اگر بتوانند در طول زندگی خود BMI طبیعی داشته باشند، در واقع در معرض خطر بسیار بالایی برای ابتلا به دیابت نوع 2 نیستند. در نهایت، وزن کم هنگام تولد این پتانسیل را دارد که به عنوان نشانگری برای راهنمایی مراقبت‌های بالینی و درمان در دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار گیرد./ دیابت شناسی

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

هادی نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =

  • ×