» آموزش و پژوهش » تکنولوژی » توسعه تکنولوژی در حوزه دیابت/ درمان زخم پای دیابتی با امواج اولتراسوند امکان پذیر شد
زخم پای دیابتی
تکنولوژی - آخرین اخبار دیابت - دیابت

توسعه تکنولوژی در حوزه دیابت/ درمان زخم پای دیابتی با امواج اولتراسوند امکان پذیر شد

1403-02-03 00

دکتر محمدرضا مهاجری تهرانی گفت: یکی از درمان‌های زخم پای دیابتی، برداشتن بافت مرده است. اگر این روش با رواش‌های جراحی انجام شود، ممکن است به بافت سالم صدمه بزند. با این هدف که بتوانیم از روشی استفاده کنیم که به بافت سالم آسیب نرساند و فقط بافت مرده را بردارد، سراغ امواج اولتراسوند رفتیم. در این روش کف زخم را به اصطلاح جارو کرده و با حرکت از نقاط مختلف ه همراه با استفاده از سرم شست شو که به اولتراسوند وصل بود، بافت مرده را از روی زخم برداشته میشود.

به گزارش دیاپرس به نقل از وزارت بهداشت، استاد غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، عنوان کرد که طی این پژوهش ، در یک گروه حدود 40 نفر بیمار، در نیمی از آن‌ها با استفاده از امواج اولتراسوند و نیم دیگر آن‌ها با روش‌های معمول مثل جراحی، بافت مرده را برداشته شد. نتایج نشان داد میزان بهبودی زخم با استفاده از امواج اولتراسوند خیلی سریعتر از جراحی بود و مدت زمانی که زخم بسته می‌شد نیز، در این گروه کوتاه تر بود.

وی افزود: استفاده از امواج اولتراسوند می‌تواند یک روش مفید و استاندارد برای بردن بافت مرده برای بیماران با زخم پای دیابتی باشد.

در نهایت دکتر مهاجری تهرانی بیان کرد: به این پروژه؛ در بسیاری از مقالات خارجی استناد شده است و خوشبختانه در کشورمان نیز استفاده می‌شود و می‌تواند یک روش جایگزین جراحی برای برداشتن بافت مرده زخم پای دیابتی باشد و سرعت بهبود زخم را در این عزیزان افزایش دهد./ وزارت بهداشت

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات استئوپروز دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات غیرواگیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =

  • ×