» آموزش و پژوهش » پژوهش و تحقیقات » پیاده روی فعالِ روزانه، در کاهش التهاب موثر است
پیاده روی فعالِ روزانه، در کاهش التهاب موثر است
پژوهش و تحقیقات - آخرین خبرها - سبک زندگی

پیاده روی فعالِ روزانه، در کاهش التهاب موثر است

1402-11-02 20156

مطالعه جدیدی که توسط دانشگاه فنلاند شرقی، مؤسسه بهداشت و رفاه فنلاند و مؤسسه بهداشت حرفه ای فنلاند انجام شده است، نشان می دهد که درگیر شدن در رفت و آمد فعال برای حداقل 45 دقیقه در روز بر کاهش سطوح نشانگر کلیدی التهاب یعنی پروتئین (CRP) موثر است. این مطالعه در مجله European Journal of Public Health منتشر شد.

به گزارش دیاپرس، التهاب درجه پایین با چندین بیماری مزمن مانند بیماری قلبی عروقی، دیابت نوع 2 و سرطان مرتبط است. تحقیقات قبلی نشان داده است که ورزش می تواند التهاب درجه پایین را کاهش دهد. با این حال، مطالعات کمی بررسی کرده اند که آیا رفت و آمد فعال، یعنی پیاده روی یا دوچرخه سواری تا محل کار، با سطوح التهاب کمتر مرتبط است یا خیر. مطالعه اخیر ارتباط بین عادات رفت و آمد و التهاب را در 6208 بزرگسال میانسال شاغل بررسی کرد. این مطالعه از داده های مقطعی از مطالعه FINRISK در سال های 1997، 2002، 2007 و 2012 استفاده کرد.

یافته‌های کلیدی نشان می‌دهد بزرگسالانی که حداقل ۴۵ دقیقه در روز پیاده روی می‌کردند یا با دوچرخه به سر کار می‌رفتند، سطح CRP پایین‌تری نسبت به افرادی که با ماشین یا وسایل نقلیه موتوری دیگر رفت و آمد داشتند، داشتند. این ارتباط حتی پس از تعدیل عوامل مخدوش کننده کلیدی مانند فعالیت بدنی در اوقات فراغت، فعالیت بدنی شغلی و رژیم غذایی همچنان قوی باقی ماند. تجزیه و تحلیل های زیر گروه نشان داد که ارتباط مشاهده شده به ویژه در زنان قابل توجه است. در مقابل، هیچ ارتباطی بین دوره‌های رفت‌وآمد فعال کوتاه‌تر (کمتر از 45 دقیقه در روز) و التهاب مشاهده نشد.

سارا علاوات، نویسنده اصلی از دانشگاه فنلاند شرقی، درباره اهمیت این یافته‌ها اظهار داشت: “مطالعه ما نشان می‌دهد که رفت و آمد منظم و تا حدودی زیاد ممکن است التهاب را در بین بزرگسالان کاهش دهد. ترویج پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری تا محل کار می‌تواند به مزایای سلامتی در سطح جمعیت و همچنین کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از ترافیک موتوری منجر شود.»

این مطالعه در پروژه Climate Nudge انجام شد که توسط شورای تحقیقات استراتژیک در شورای تحقیقات فنلاند پشتیبانی می شود./ News-Medical.Net

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

هادی نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 18 =

  • ×