» آخرین خبرها » یک نکته مهم برای بیماران دیابتی و قلبی عروقی/ چربی و پروتئین بستنی بیشتر از شیر است.
بستنی
آخرین خبرها - تغذیه سالم - سبک زندگی

یک نکته مهم برای بیماران دیابتی و قلبی عروقی/ چربی و پروتئین بستنی بیشتر از شیر است.

1403-06-13 0021

به گزارش دیاپرس به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور گفت: بستنی یک ماده غذایی پرانرژی است. با این حال توصیه می شود که اعتدال در خوردن آن رعایت شده و تاحد امکان انواع ساده آن مصرف شود.
دکتر مینا کاویانی با اشاره به ویژگی های تغذیه ای بستنی گفت: به غیر از بستنی یخی که مخلوطی از شربت‌ها، آبمیوه ها، شکر و رنگ های مجاز خوراکی است، سایر انواع بستنی بر پایه شیر هستند.
وی افزود: چربی و پروتئین بستنی بیشتر از شیر است. در ضمن بستنی می‌تواند حاوی مواد غذایی دیگری مانند میوه، تخم‌مرغ و شکر نیز ‌باشد که این مواد ارزش غذایی بستنی را افزایش می‌دهند. از آنجایی که بستنی حدود دو برابر شیر چربی دارد و بیشتر از نصف مواد جامد آن قند (ساکاروز و لاکتوز) است؛ به ویژه اگر بستنی خامه داشته باشد، یک منبع غذایی سرشار از انرژی به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: پروتئین موجود در بستنی می‌تواند در رشد و ترمیم بافت ها موثر باشد. همچنین کلسیم و فسفر آن در سلامت دندان و استخوان نقش داشته باشد. بستنی دارای برخی ویتامین های گروه B ( B2 ) و بستنی های میوه ای مقداری ویتامین C است که این ویتامین ها در تنظیم واکنش های بدن نقش داشته و یا عملکرد آنتی اکسیدانی دارند.
دکتر کاویانی اشاره کرد: در نحوه تهیه بستنی سنتی ایرانی، امکان دارد در مواردی این بستنی به صورت غیرپاستوریزه تهیه شود. به همین دلیل برای پیشگیری از مسمومیت و بیماری، باید بستنی سنتی را حتما از مکان‌های مطمئن تهیه کرد. / دانشگاه علوم شهید بهشتی

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 17 =

  • ×