» آخرین خبرها » چه ارتباطی بین آپنه خواب و دیابت وجود دارد؟
چه ارتباطی بین آپنه خواب و دیابت وجود دارد؟
آخرین خبرها - آموزش های دیابت - خودمراقبتی - سبک زندگی - سوالات بیماران

چه ارتباطی بین آپنه خواب و دیابت وجود دارد؟

1402-10-08 80164

آپنه خواب یک اختلال خواب است و باعث قطع تنفس در طول خواب شده و منجر به بیدار شدن های کوتاه مدت می شود. شایع ترین نوع آن آپنه انسدادی خواب است که در آن دیواره های راه هوایی در هنگام خواب شل و باریک شده و باعث می شود فرد برای مدت کوتاهی نفس خود را متوقف کند.

به گزارش دیاپرس، دیابت نوع 2 (T2DM) یک بیماری مزمن و ناشی از مشکلات مربوط به نحوه استفاده یا تولید انسولین توسط بدن است. این مشکلات اغلب منجر به افزایش سطح قند خون و عوارض سلامتی شود.

تحقیقات نشان می دهد که رابطه بین آپنه خواب و دیابت T2 دو طرفه است. این اصطلاح به این معنی است که هر دو بر تشدید و پیشرفت دیگری تأثیر می گذارد. آپنه خواب می تواند با عث کاهش سطح گلوکز در افراد مبتلا به دیابت T2 شود. تحقیقات قدیمی‌تر نشان می‌دهد که از هز 100 نفر مبتلا به دیابت نوع دوم 71 نفر آپنه انسدادی خواب را نیز تجربه می‌کنند.

یکی از دلایلی شایع تر بودن آپنه خواب در افراد مبتلا به T2DM این است که هر دوی آنها چاقی را به عنوان یک عامل خطر اصلی مشترک دارند. چربی اضافی اطراف گردن می تواند بافت اطراف راه هوایی را مختل کرده و می تواند منجر به آپنه شود. همچنین، هرچه وزن فرد بیشتر باشد، سلول‌ها در برابر انسولین مقاوم‌تر می‌شوند.

دلیل بالقوه دیگری که ممکن است در شایع تر بودن آپنه خواب در افرادی که مبتلا به T2DM هستند موثر باشد، این است که دیابت بر کنترل تنفسی تأثیر می گذارد، بنابراین می تواند آپنه انسدادی خواب را افزایش دهد.

آپنه خواب و دیابت نوع 2 (T2DM) بر دیگری تأثیر می گذارد. به این ترتیب، تشخیص و مدیریت موفقیت آمیز هر دو بیماری مهم است. اصلاح سبک زندگی، از جمله مدیریت وزن، ورزش منظم و کنترل گلوکز، پایه و اساس این مدیریت موثر را تشکیل می دهد. مداخلات پزشکی نیز می تواند به فرد کمک کند تا هر دو شرایط را برطرف کند./مدیکال نیوز تودی

به این نوشته امتیاز بدهید!

احمد مهری

احمد مهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =

  • ×