» آخرین اخبار دیابت » کاهش مرگ و میر، با تحصیلات بیشتر/ اولین مطالعه مروری چه می‌گوید؟
تحصیلات
آخرین اخبار دیابت - شاخص ها و آمارهای سلامت - عمومی و اجتماعی - نظام سلامت

کاهش مرگ و میر، با تحصیلات بیشتر/ اولین مطالعه مروری چه می‌گوید؟

1402-11-08 30

کاهش جهانی در مرگ و میر ناشی از همه علل به عوامل مختلف سلامت، از جمله بهبود در دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، پیشرفت‌های تکنولوژیکی، کاهش فقر و از همه مهمتر، افزایش دسترسی به آموزش نسبت داده می‌شود. در حالی که نرخ کلی مرگ و میر کاهش یافته است، نابرابری‌ها در بین گروه‌های اجتماعی-اقتصادی همچنان ادامه دارد و تلاش‌هایی را برای پرداختن به عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت انجام می‌دهد.

به گزارش دیاپرس، سطح تحصیلات پایین‌تر می‌تواند یک فاکتور خطر برای مرگ و میر بیشتر کلی بزرگسالان باشد. اولین مرور سیستماتیک و متاآنالیز توسط موسسه IHME با بررسی ۶۰۳ مقاله از ۵۹ کشور، اهمیت تحصیل در مدرسه در کاهش مرگ و میر بزرگسالان انجام شد.

هر یک سال تحصیل بیشتر، به طور متوسط با 2 درصد کاهش در مرگ و میر ‌کلی همراه بوده است. این تأثیر، با کاهش 3 درصدی برای بزرگسالان 18 تا 49 ساله و کاهش 1 درصدی برای افراد بالای 70 سال در هر سال تحصیلی مشهودتر بود. تحصیلات 12 ساله در افراد در مقایسه با فردی که به مدرسه نرفته است، با کاهش 25 درصد خطر مرگ همراه بوده است. این کاهش خطر برای ۱۸ سال تحصیل، 34 درصد بوده است.

اثر محافطتی تحصیلات بعد از در نظر گرفتن مواردی مثل سن، جنس، وضعیت تاهل و … بازهم معنادار بوده است./ The Lancet

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات استئوپروز دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات غیرواگیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 14 =

  • ×