» آموزش و پژوهش » سایر پژوهش های سلامت » کمبود خواب می‌تواند سلامت کبد را تحت اثرات منفی قرار دهد
خواب و کبد
سایر پژوهش های سلامت - آخرین اخبار دیابت - سبک زندگی

کمبود خواب می‌تواند سلامت کبد را تحت اثرات منفی قرار دهد

1403-02-19 20

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) وضعیتی است که با تجمع چربی در کبد ایجاد می شود. این بیماری بخش قابل توجهی از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد و تخمین زده می شود بیش از یک چهارم بزرگسالان آمریکایی به آن مبتلا باشند.

به گزارش دیاپرس، کبد چرب غیر الکلی فقط در اثر افراط در غذا یا نوشیدنی ایجاد نمیشود و در حالی که مصرف زیاد الکل می تواند منجر به کبد چرب شود، این بیماری در غیاب سوء مصرف الکل هم رخ می دهد که اغلب به دلیل عواملی مانند افزایش وزن و مسائل متابولیک مانند دیابت نوع 2 و فشار خون بالا است. ارتباط بین خواب و سلامت کبد ممکن است تعجب آور باشد، اما قابل توجه است. کمبود خواب با کیفیت با افزایش وزن، افزایش گرسنگی و کنترل ضعیف قند خون مرتبط است که همگی می‌توانند در ایجاد کبد چرب غیر الکلی موثر باشند.

یکی از چالش های کبد چرب غیر الکلی پیشرفت بی صدا آن است. بسیاری از افراد ممکن است این عارضه را بدون اینکه علائم قابل توجهی را تجربه کنند تا زمانی که به مرحله شدید پیشرفت کند و به طور بالقوه منجر به سیروز کبدی یا سرطان شود، داشته باشند. با این حال، این امید وجود دارد که کبد چرب غیر الکلی به خصوص اگر زود تشخیص داده شود قابل پیشگیری و حتی برگشت پذیر است. غربالگری کبد چرب در افراد دارای عوامل خطر، مانند چاقی یا دیابت، برای تشخیص زودهنگام بسیار مهم است.

بنابراین، برای پیشگیری یا مدیریت کبد چرب غیر الکلی چه کاری می توان انجام داد؟ تغییر سبک زندگی نقش بسزایی دارد. حفظ الگوهای خواب ثابت، اتخاذ یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات، و ترکیب ورزش منظم استراتژی های کلیدی هستند. علاوه بر این، کاهش مصرف الکل و مدیریت عوامل خطر متابولیک مانند دیابت نوع 2، گام های اساسی در جلوگیری از پیشرفت کبد چرب غیر الکلی است.

در اصل، در حالی که ما اغلب اهمیت یک خواب خوب را نادیده می گیریم، تأثیر آن بر سلامت کلی، از جمله سلامت کبد، اجتناب ناپذیر است. اولویت‌بندی بهداشت خواب در کنار انتخاب‌های سبک زندگی سالم می‌تواند در محافظت در برابر تهدید خاموش کبد چرب غیر الکلی و ارتقای رفاه کلی کمک زیادی کند. /نیویورک پست

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

هادی نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − چهار =

  • ×