» سبک زندگی » هشدار یک اندیشکده اجتماعی: رشد چاقی در نوجوانان ایرانی نگران کننده است!
رشد قد
سبک زندگی - آخرین اخبار دیابت - سایر شاخص ها - فعالیت فیزیکی و چاقی

هشدار یک اندیشکده اجتماعی: رشد چاقی در نوجوانان ایرانی نگران کننده است!

1402-10-26 40

رشد قدی نوجوانان ایرانی نشان‌دهنده سیاست‌های درست «بهبود تغذیه کودکان و مادران باردار» در نظام سلامت ایران با دو محور «بهبود تغذیه» و «آموزش تغذیه سالم» است که علاوه بر تاثیر قابل توجه بر پیشگیری از بیماری‌ها و کاهش مرگ و میر کودکان زیر 5 سال و مادران باردار در ایران، در رشد قدی آن‌ها طی سال‌های نوجوانی هم بسیار موثر بوده است.

قد پسران 19 ساله ایرانی، از رتبه «93 » (170.7 سانتی متر ) به رتبه «66» (175.6 سانتی متر) و قد دختران 19 ساله از رتبه «142» ( 156.9 سانتی) به رتبه «94» (161.2 سانتی متر) در جهان صعود کرده است.

به گزارش دیاپرس، شیوع نگران‌کننده اضافه وزن و چاقی در نوجوانان ایرانی عمدتا ناشی از اصرار خانواده‌ها بر پرخوری فرزندان و در کنار آن، کم‌تحرکی و کمبود شدید فعالیت‌های فیزیکی کافی در نوجوانان بویژه در بین دختران، به دلایل متعدد از جمله کمبود امکانات و زمینه های فرهنگی برای ورزش مستمر آن‌هاست.

سرانه مصرف کالری ایرانی‌ها طی چهار دهه گذشته از 2 هزار به بیش از ۳ هزار کالری رسیده است و 80 درصد جامعه ایران تحرکی کافی و مستمر ندارند.

شیوع اضافه وزن و چاقی در ایران، واقعا ترسناک است؛ 30 میلیون ایرانی دارای «چاقی» و «اضافه وزن» هستند. شیوع چاقی در بین دختران نوجوان ایران از 0.6 درصد به حدود 9 درصد و در پسران از 0.2 درصد به حدود 7 درصد رسیده است. شیوع اضافه وزن در دختران نوجوان ایرانی طی حدود 4 دهه گذشته ، از 6 درصد به بیش از 26 درصد و در پسران ایرانی از 3 درصد به 24 درصد رسیده است./ اندیشکده مطالعات اجتماعی و سبک زندگی

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات استئوپروز دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات غیرواگیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 12 =

  • ×