» آخرین خبرها » آسیب‌هایی که دیابت به اندام‌های فوقانی می‌زند!
اندام فوقانی
آخرین خبرها - آموزش های دیابت - دیابت

آسیب‌هایی که دیابت به اندام‌های فوقانی می‌زند!

1402-10-30 40165

طبق نتایج یک مطالعه جدید، بالا بودن قند خون و دیابت به طور مداوم می‌تواند باعث بروز مشکلات مختلف در اندام‌های فوقانی بشود. این تحقیق توسط محققان در دانشگاه اکستر انجام شد و از داده‌های بیش از 370000 شرکت‌کننده در یک مطالعه بزرگ در بریتانیا استفاده کرد.

نتایج نشان داد که با افزایش قندخون، در اندام‌های فوقانی، مشکلاتی مختلفی می‌تواند ایجاد شود. این مشکلات شامل شانه یخ‌زده (که به معنای درد و محدودیت حرکت در شانه است)، بیماری دوپویترن (کاهش حساسیت و درد در دست‌ها و پاها)، سندرم تونل کارپال (که باعث درد و اختلال در عصب‌ها در مچ دست می‌شود) و انگشت ماشه‌ای (کاهش حرکت و درد در انگشتان) است.

بیماری دوپویترن در مردان و شانه یخ زده، انگشت ماشه‌ای و سندرم تونل کارپال در زنان شایع تر بوده است. افرادی که به طور مداوم با مشکلات قند خون (گلیسمی) روبرو بودند، بیشتر احتمال ابتلا به این مشکلات را داشتند. همچنین، افراد با شاخص توده بدنی بالا، ممکن بود بیشتر به سندرم تونل کارپال مبتلا شوند.

همچنین در این مطالعه نشان داده شد که افراد مبتلا به جهش‌های بیماری‌زا در ژن GCK در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های اسکلتی عضلانی هستند. لازم به ذکر است که این ژن در حالت نرمال وظیفه کنترل سطح قند خون را دارد. زمانی که این ژن به درستی کار نکند، قند خون بالاتر از حد نرمال می‌شود./ مجله بین‌المللی اپیدمیولوژی

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =

  • ×