» آخرین خبرها » غذا و دارو » در بررسی اولیه FDA داروهای دیابت و چاقی با افکار خودکشی مرتبط نشدند
سازمان غذا و داروی امریکا FDA
غذا و دارو - آخرین خبرها - پژوهش و تحقیقات

در بررسی اولیه FDA داروهای دیابت و چاقی با افکار خودکشی مرتبط نشدند

1402-10-30 40148

ارزیابی اولیه توسط سازمان غذا و دارو شواهدی پیدا نکرد که داروهای GLP-1 مانند Ozempic و Wegovy باعث افکار یا اعمال خودکشی شوند. گزارش های بیمارانی را که افکار خودکشی را با استفاده از این دسته از درمان های دیابت و چاقی تجربه می کردند، بررسی شد، اما از آنجا که اطلاعات محدودی ارائه شده بود و عوامل دیگری می توانند بر افکار خودکشی تأثیر بگذارند، FDA تشخیص داد که هیچ ارتباط واضحی با این نوع درمان وجود ندارد. بررسی کارآزمایی‌ها و مطالعات انجام‌شده بر روی این داروها نیز ارتباطی با افکار و اعمال خودکشی پیدا نکرد.

سازمان غذا و داروی آمریکا گفت که نمی تواند به طور قطع احتمال وجود یک خطر کوچک را رد کند، بنابراین به بررسی این گزارش ها ادامه می دهد و نتایج نهایی را به اشتراک می گذارد. این آژانس همچنین گزارش‌های مربوط به ریزش مو و آسپیراسیون (وارد شدن غذا یا مایعات به راه هوایی) را در میان افرادی که از این درمان‌ها استفاده می‌کنند، بررسی کرده است.

به گزارش دیاپرس، تقاضا برای داروهای مبتنی بر GLP-1 مانند Novo Nordisk’s Ozempic و Wegovy و Eli Lilly’s Mounjaro و Zepbound برای کمک به کاهش وزن افزایش بی‌سابقه‌ای یافته است. با این حال، از آنجایی که افراد بیشتری از این درمان ها استفاده می کنند، گزارش هایی از افکار خودکشی به وجود آمده است که محققان و تنظیم کننده ها را به بررسی این موضوع سوق می دهد.

آژانس دارویی اروپا نیز در حال مطالعه مواردی از افکار خودکشی بوده است ماه گذشته گفت که ارتباطی با داروها پیدا نکرده است، اما به تحقیق و گفتگو با داروسازان ادامه خواهد داد.

درمان های اولیه چاقی با ترس از خطرات روانپزشکی همراه بوده است. به عنوان مثال، ریمونابانت در سال 2008 از بازارهای اروپایی خارج شد، زیرا این نگرانی وجود داشت که خطر افکار خودکشی را افزایش می دهد.

برچسب‌های FDA برای Wegovy و Zepbound که برای درمان چاقی تایید شده‌اند، از قبل به پزشکان هشدار می‌دهند که بیماران را برای افکار خودکشی تحت نظر بگیرند، در حالی که برچسب‌های Ozempic و Mounjaro که برای دیابت نوع 2 تایید شده‌اند، حاوی این هشدار نیستند.

با این حال، یک مطالعه مشاهده‌ای اخیر در Nature Medicine نشان داد که خطر افکار خودکشی مرتبط با داروهای GLP-1 نسبت به سایر درمان‌های چاقی و دیابت کمتر است./ سازمان غذا و داروی امریکا

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

هادی نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 15 =

  • ×