» آخرین خبرها » عکس نوشت/ قلیان؛ اثرات مخرب تر از سیگار!
افرادی که قلیان مصرف می‌کنند، بیشتر از افرادی که سیگار می‌کشند، مواد سمی موجود در دود را جذب می‌کنند. استفاده از قلیان قرن ها پیش در ایران و هند باستان آغاز شد.
آخرین خبرها - سبک زندگی - عکس و تصاویر - عمومی و اجتماعی

عکس نوشت/ قلیان؛ اثرات مخرب تر از سیگار!

1402-11-17 70225

افرادی که قلیان مصرف می‌کنند، بیشتر از افرادی که سیگار می‌کشند، مواد سمی موجود در دود را جذب می‌کنند. استفاده از قلیان چند صد سال پیش در ایران و هند و کشورهای عربی  آغاز و با با ورود تنباکوی معسل و طعم دار طی سه دهه پیش بشدت زیاد شد.

بسیاری از مصرف‌کنندگان فکر می‌کنند که ضرر قلیان کمتر است، اما مطالعات نشان داده است که دود قلیان حاوی بسیاری از اجزای مضر موجود در دود سیگار مانند نیکوتین، قطران و فلزات سنگین است.

به گزارش دیاپرس، در یک نوبت معمولی 1 ساعته مصرف قلیان، فرد مصرف‌کننده می تواند 100 تا 200 برابر دودی که از یک نخ سیگار استنشاق می‌شود، وارد ریه‌های خود کند. متوسط مقدار دود استنشاق شده طی یک جلسه صرف قلیان حدود 90,000 میلی لیتر است، در حالی که در هنگام کشیدن هر نخ سیگار 500-600 میلی لیتر دود استنشاق می‌شود.

تنباکوی موجود در قلیان در معرض حرارت زیاد ناشی از سوختن زغال چوب است و دود آن حداقل به اندازه دود سیگار سمی است. افرادی که قلیان می‌کشند ممکن است در خطر ابتلا به برخی از بیماری های مشابه افراد سیگاری باشند. این موارد عبارتند از: سرطان دهان، ریه، معده، مری، کاهش عملکرد ریه و کاهش باروری. / CDC

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + چهارده =

  • ×