» آخرین خبرها » هشدار مصرف بیش‌ از حد مکمل و ویتامین ها در برخی بیماران!
دکتر علیرضا رستمی
آخرین خبرها - خودمراقبتی - درمان و دارو

هشدار مصرف بیش‌ از حد مکمل و ویتامین ها در برخی بیماران!

1403-05-10 1038

مدیرکل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو درباره بیشترین مکمل‌ها و ویتامین‌های مصرفی در کشور توضیح داد و گفت: فرآورده‌های مکمل، طیف وسیعی را شامل می‌شوند؛ از جمله موارد مورد استفاده در حفظ سلامت عمومی بدن مانند انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی، ویتامین‌های مورد استفاده در نوزادان و مادران باردار و شیرده که در مراکز بهداشت و به صورت رایگان در اختیار گروه هدف قرار می‌گیرد و همچنین مکمل‌های مورد استفاده در افزایش عملکرد ورزشی افراد و ورزشکاران.

به گزارش دیاپرس به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا رستمی، افزود: همچنین گروه دیگری از فرآورده‌های مکمل و ویتامین‌ها در «حفظ سلامت پوست، مو و ناخن»، «بهبود عملکرد دستگاه ایمنی»، مدیریت وزن و به منظور کاهش یا افزایش وزن»، «پیشگیری و حمایت از شرایط خاص سلامت مانند پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و …»، «آنتی‌اکسیدان‌ها» و «امگا 3» مورد تجویز و استفاده قرار می‌گیرند.

وی تاکید کرد: با توجه به نیاز پایه بدن به ریزمغذی‌ها و با نگاهی به سبد غذایی خانوار و کاهش احتمالی سرانه مصرف برخی از اقلام مهم حاوی ریزمغذی‌ها، تجویز مصرف به صورت شکل دارویی فرآورده مکمل از سوی متخصصان مربوطه و بر مبنای بار بیماری‌ها و نتایج آزمایش‌های کلینیکی و پاراکلینیکی صورت می‌گیرد.

رستمی ادامه داد: مصرف هر عنصر، ماده غذایی و دارویی بیش از حد مجاز تعیین شده برای عموم جامعه و به ویژه در گروه‌های در معرض خطر شامل کودکان، سالمندان، مادران باردار و شیرده، بیماران صعب العلاج یا نقص دستگاه ایمنی و….، انواع عوارض را خواهد داشت و مصرف هر گونه مکمل‌ها و ویتامین‌ها باید با مشورت و تجویز پزشک مربوطه انجام شود. / ایسنا

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =

  • ×