» آخرین خبرها » بیداری در شب خطر بیماری قلبی عروقی را افزایش میدهد!
بیداری در شب خطر بیماری قلبی عروقی را افزایش میدهد!
آخرین خبرها - بیماری های غیرواگیر - پژوهش و تحقیقات - خودمراقبتی - سبک زندگی

بیداری در شب خطر بیماری قلبی عروقی را افزایش میدهد!

1402-10-12 50158

آترواسکلروز یا تصلب شرایین، یک بیماری قلبی عروقی است که به دلیل رسوبات چربی در دیواره‌های عروق، منجر به سختی در عبور خون می‌شود. این مشکل به طور آهسته و پنهانی در طی زمان تشکیل می‌شود و ممکن است منجر به مشکلات جدی مانند لخته‌های خونی، آنژین صدری، حمله قلبی یا سکته مغزی شود. علاوه بر عوامل شناخته شده قبلی، ریتم شبانه‌روزی فردی نیز یک عامل خطر مهم برای آترواسکلروز به نظر می رسد.

به گزارش دیاپرس، اخیرا مطالعه‌ای منتشر شده است که 771 نفر از سنین50 تا 64 ساله به‌طور تصادفی انتخاب شدند و تحت معاینات گسترده‌ای از جمله تصویربرداری و فعالیت بدنی قرار گرفتند. درجه کلسیفیکاسیون در عروق کرونر قلب با استفاده از توموگرافی کامپیوتری بررسی شد. نتایج این تحقیق نشان داد افرادی که عادت دارند صبح زود بیدار شوند، احتمالاً در معرض کمتری از مشکلات عروقی قرار دارند. اما کسانی که بیداری در شب برای آنان بیشتر است، احتمالاً با مشکلات بیشتری مانند کلسیفیکاسیون عروقی روبرو هستند.

در میان گروهی که در صبح هوشیارتر بودند، 22.2 درصد آنان کلسیفیکاسیون شریان مشخص داشتند. گروهی هم که در شب بیدار و هوشیار بوند، بیشترین شیوع کلسیفیکاسیون عروق کرونر با 40.6٪ را داشتند. این گروه ممکن است نه تنها با سلامت قلبی عروقی ضعیف‌تر، بلکه به طور خاص با کلسیفیکاسیون در شریان‌های کرونر و آترواسکلروز مرتبط باشد.

تجزیه و تحلیل آماری طیف وسیعی از عوامل دیگر را در نظر گرفت که می‌تواند بر خطر تصلب شرایین تأثیر بگذارد که شامل فشار خون، چربی خون، وزن، فعالیت بدنی، سطح استرس، خواب و سیگار بودند./ Sleep Medicine

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + چهار =

  • ×