» آموزش و پژوهش » آموزش های دیابت » زنانی که قصد بارداری دارند بخوانند/ دیابت بارداری چه تاثیری بر جنین می گذارد؟
دیابت بارداری چه تاثیری بر جنین می گذارد؟
آموزش های دیابت - آخرین خبرها - آموزش و پژوهش - سوالات بیماران

زنانی که قصد بارداری دارند بخوانند/ دیابت بارداری چه تاثیری بر جنین می گذارد؟

1402-10-19 40174

به گزارش دیاپرس، دیابت بارداری یک وضعیت سلامتی است که شامل سطوح بالای گلوکز در خون در دوران بارداری می شود. در حالی که اکثر زنان مبتلا به دیابت بارداری حاملگی خود را طبیعی دارند و نوزادان سالمی به دنیا می آورند، تعدادی از عوارض وجود دارد که احتمال بروز آنها در مادران مبتلا به دیابت بارداری کنترل نشده بیشتر است.

وزن زیاد هنگام تولد

بزرگتر از حد طبیعی نوزاد قبل از تولد امری معمولی است که به آن ماکروزومی نیز می گویند. این امر خطر بروز مشکلات در هنگام تولد و احتمال زایمان القایی یا زایمان سزارین را افزایش می دهد.

به عنوان مثال، وزن زیاد هنگام تولد، خطر دیستوشی شانه را افزایش می دهد، که شرایطی است که به دلیل بزرگی نیم تنه نوزاد که در پشت استخوان لگن قرار می گیرد، زایمان را دشوار می کند. این می تواند خطرناک باشد، زیرا ممکن است سر مسدود شده و تنفس نوزاد را در صورت گیرکردن بدن مسدود کند.

تولد زودرس

مادران مبتلا به دیابت حاملگی بیشتر احتمال دارد که زایمان زودرس داشته باشند که به در آن زایمان قبل از هفته 37 بارداری رخ دهد. زایمان زودرس خطر بیشتری را برای نوزاد به همراه دارد، مانند یرقان یا سندرم دیسترس تنفسی.

سندرم دیسترس تنفسی شامل مشکل در تنفس برای نوزاد می شود که اغلب منجر به استفاده از مکانیسم های کمک تنفسی در مراحل اولیه زندگی می شود. البته با گذشت زمان، همانطور که ریه ها بالغ می شوند و قدرت می گیرند، تقریباً همیشه توانایی نوزاد برای تنفس مستقل به دست می آید.

هیپوگلیسمی برگشتی

معمولاً نوزادانی که از مادری مبتلا به دیابت بارداری متولد می شوند، به دلیل تولید بیشتر انسولین نسبت به حد طبیعی، مشکلاتی را تجربه می کنند. سطح پایین قند خون، که به نام هیپوگلیسمی شناخته می شود، اغلب در نوزادان متولد شده از این مادران مشاهده می شود و ممکن است منجر به علائمی مانند تحریک پذیری و خستگی مفرط شود. در موارد شدید، هیپوگلیسمی می تواند منجر به تشنج در نوزاد شود.

تغذیه مکرر می تواند به کاهش این مشکل کمک کند، در حالی که برخی از نوزادان ممکن است نیاز به تزریق داخل وریدی محلول گلوکز برای مقابله با سطوح پایین قند خون داشته باشند تا زمانی که به حالت عادی برسند.

عدم تعادل الکترولیت

علاوه بر سطوح غیر طبیعی گلوکز در خون نوزاد، برخی از نوزادان ممکن است هیپوکلسمی یا هیپومنیزیمی را تجربه کنند. علائم آن ممکن است شامل بی قراری یا تشنج نوزاد باشد و ممکن است در سنتز هورمون پاراتیروئید تاخیر ایجاد شود.

ناهنجاری مادرزادی

خطر نقایص مادرزادی برای مادرانی که مبتلا به دیابت بارداری هستند بیشتر است. به طور خاص، افزایش خطر آنسفالی، اسپینا بیفیدا و دیسپلازی دمی وجود دارد.

از دست رفتن نوزاد

در موارد شدید، دیابت بارداری می تواند منجر به از دست دادن کودک شود. زنان مبتلا به این عارضه بیشتر احتمال دارد سقط جنین یا مرده زایی را تجربه کنند.

خطرات برای مادر

علاوه بر اثرات مختلفی که دیابت بارداری می تواند بر جنین داشته باشد، این وضعیت می تواند بر سلامت مادر نیز تأثیر بگذارد. به ویژه، زنانی که از دیابت بارداری رنج می‌برند، احتمال بیشتری دارد که بعدا به دیابت نوع 2 مبتلا شوند و بنابراین باید اقداماتی را برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری انجام دهند./ مدیکال نت

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

هادی نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 5 =

  • ×