» آموزش و پژوهش » پژوهش و تحقیقات » نگهداری انسولین بدون نیاز امکانات خاص و در دمای محیط!
انسولین
پژوهش و تحقیقات - سبک زندگی

نگهداری انسولین بدون نیاز امکانات خاص و در دمای محیط!

1402-10-25 40

انسولین هورمونی است که توسط لوزالمعده ساخته شده و به بدن کمک می‌کند تا غذا را به انرژی تبدیل کرده و سطح قند خون را کنترل کند. افراد مبتلا به دیابت نمی‌توانند انسولین کافی بسازند یا به‌طور موثری از آن استفاده کنند؛ بنابراین باید چندین بار در روز، معمولاً قبل از هر وعده غذایی، انسولین تزریق کنند.

متخصصان سلامت و تولیدکنندگان دارو توصیه می‌کنند انسولین دور از نور خورشید نگهداری شود، منجمد نشده و در یخچال گذاشته شود. ویال‌ها یا فلاسک‌ها و کارتریج‌های انسولین انسانی بازنشده برای قلم‌های انسولین باید در دمای میان 2 و 8 درجه سانتی‌گراد نگهداری شوند که به یخچال قابل اطمینان نیاز دارند. پس از باز شدن ویال‌ها یا کارتریج‌ها، می‌توان آن‌ها را در «دمای اتاق» نگهداری کرده و تقریبا به مدت چهار تا شش هفته استفاده کرد. با این حال، توصیه‌ها در مورد طول مدت استفاده و حداکثر دمای محیط پس از باز شدن (انسولین در حال استفاده) متفاوت است.

برای میلیون‌ها نفر از افراد مبتلا به دیابت که در کشورهایی با سطح درآمد پائین و متوسط زندگی می‌کنند، مانند جمعیت‌های آسیب‌‌پذیر در مناطق جنگ‌زده، مناطق مستعد بلایا و مناطقی که تحت تاثیر بحران آب‌وهوا قرار گرفته‌اند، از جمله مناطقی که در معرض گرمای شدید هستند، ممکن است به برق و یخچال، دسترسی نداشته باشند.

یک مطالعه مروری توسط مرکز کاکرین ایران برای بررسی پایداری انسولین در شرایط مختلف نگهداری انجام شد که 17 مطالعه و بررسی‌های آزمایشگاهی ویال‌های انسولین، کارتریج‌ها/قلم‌ها و سرنگ‌های از پیش پر شده را آنالیز کرد. نتایج نشان داد که امکان نگهداری ویال‌ها و کارتریج‌های باز نشده انواع خاصی از انسولین انسانی در دمای تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد به مدت حداکثر شش ماه و تا ۳۷ درجه سانتی‌گراد به مدت حداکثر دو ماه بدون کاهش فعالیت بالینی انسولین وجود دارد.

این یافته‌ها می‌تواند به جوامعی که با چالش‌هایی در ذخیره مداوم انسولین در دمای سرد مواجه هستند، کمک کند. به طور مثال می‌توان دمای اتاق را با استفاده از دستگاه‌های خنک‌کننده ساده مانند گلدان‌های سفالی برای نگهداری انسولین کاهش داد؛ بدون اینکه پایداری این داروی ضروری به خطر بیفتد./مرکز کاکرین ایران

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00
پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات استئوپروز دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات غیرواگیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =

  • ×