» آخرین اخبار دیابت » چند درصد از مرگ‌ و میرهای کشور با فشارخون و دیابت مرتبط هستند؟
پویش ملی سلامت فشارخون و دیابت
آخرین اخبار دیابت - بیماری های غیرواگیر

چند درصد از مرگ‌ و میرهای کشور با فشارخون و دیابت مرتبط هستند؟

1402-10-16 20

دکتر حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار داشت که 45 درصد از مرگ‌ومیرهای کشور ارتباط مستقیمی با فشارخون و دیابت دارند. وی بیان کرد این بیماری‌ها همچون کرونا با اهمیت هستند و اگر به درستی کنترل نشوند، می‌توانند منجر به مرگ، ناتوانی و هزینه‌های اقتصادی بالایی شوند.

به گزارش دیاپرس به نقل از هفته نامه سلامت، او درباره پویش ملی سلامت و کمپین سنجش فشارخون و دیابت اظهار کرد که این پویش از تاریخ ۲۰ آبان تا ۱۵ دی ماه ادامه داشت و هدف آن ارتقای آگاهی مردم از سلامت خانواده و اهمیت کنترل فشارخون و دیابت بود. او بیان کرد که اگر حداقل دو نفر از هر ۱۰ نفر در این پویش شرکت کنند و فشارخون خود را اندازه‌گیری کنند، تاثیر مثبتی بر سلامتشان خواهد داشت.

دکتر فرشیدی تأکید دارد که آگاهی مردم از این بیماری‌ها بسیار مهم است و اگر در فاز پیشگیری و درمان، مداخله صورت گیرد و تغییرات در زندگی مثل تغذیه، ورزش، خواب و کاهش استرس اعمال شود، می‌توان از ابتلا به بیماری‌هایی مانند فشارخون، دیابت و حتی برخی از سرطان‌ها جلوگیری کرد. این برنامه از طریق آموزش و آگاهی‌بخشی به جامعه در این زمینه اثربخش بوده است.

وی ادامه داد: اگر فشارخون و قند خون فردی با کد ملی در سامانه ثبت شد و او بیماری خاصی داشت، اطلاعات او به پایگاه سلامت محل زندگی او منتقل شد و فرد از طریق پیامک مطلع شد که باید به پایگاه مراجعه کند؛ بنابراین اگر اقدامی از سوی بیمار صورت نگیرد او را رها نخواهیم کرد و در صورت عدم مراجعه از طریق محل کار فرد به او اطلاع‌رسانی ‎خواهیم کرد. البته کار اصلی ما از 15 دی آغاز خواهد شد و اگر کسی با علائم قند خون یا فشارخون مراجعه کند دارو و درمان لازم برای تجویز خواهد شد.

از ابتدای پویش ملی سلامت تا 15 دی ماه، ۳۶ میلیون و ۵۱۵ هزار و ۶۸۹ نفر در زمینه بیماری های پرفشاری خون و دیابت در سطح کشور، غربالگری شده‌اند که از این تعداد ۷۰۳ هزار و ۶۷۶ نفر با احتمال ابتلا به پرفشاری خون و ۴۰۳ هزار و ۷۹۰ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.

وزارت بهداشت مدعی است: بعد از پایان کمپین، برنامه‌هایی را از اول اردیبهشت سال آینده شروع خواهیم کرد و همچنان در ادامه خواهیم دید که این افراد مبتلا به فشار خون ثبت شده، تا 10 سال بعد، در آمار دیابت و قند خون چه تاثیری خواهند داشت./ وزارت بهداشت

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات استئوپروز دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات غیرواگیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − 2 =

  • ×