» آخرین اخبار دیابت » غذا و دارو » مخالفت با فروش داروها در پلتفرم‌های فروش اینترنتی دارو/چندبرابر قیمت واقعی!
فروش اینترنتی دارو
غذا و دارو - آخرین اخبار دیابت - نظام سلامت

مخالفت با فروش داروها در پلتفرم‌های فروش اینترنتی دارو/چندبرابر قیمت واقعی!

1402-10-17 80

رئیس انجمن داروسازان ایران به شدت تأکید کرد که فروش دارو از طریق پلتفرم‌های آنلاین می‌تواند یک لطمه جدی به سلامت عمومی کشور وارد کند. دکتر شهرام کلانتری خاندانی، بیان کرد که جامعه داروسازان ایران به‌طور قاطع علیه عرضه و فروش دارو در فضای مجازی مخالف است. اما افزود که برای محصولات غیردارویی مانند مکمل‌های غذایی و لوازم بهداشتی، استفاده از اینترنت ممکن است مجاز باشد.

وی با تأکید بر تصمیم‌گیری در حوزه سلامت که به وزارت بهداشت تعلق دارد، اظهار داشت: هر سازمانی که در این زمینه می‌خواهد فعالیت کند، باید به سیاست‌ها و آیین‌نامه‌های وزارت بهداشت پایبند باشد. او نگرانی خود را از تأثیرات منفی ورود پلتفرم‌های اینترنتی به صحت عمومی و مدیریت سلامت کشور بیان نمود و تأکید کرد که این مسئله نه تنها امکان سوء استفاده از اطلاعات حساس بیماران را در بر دارد، بلکه به‌طور کلی تأثیرات منفی زیادی بر صنعت داروسازی، تحلیل داده‌های سلامت، و حقوق شهروندی افراد می‌تواند داشته باشد. او اشاره کرد که حتی در صورت لزوم ارائه دارو به بیمار در منزل، باید توسط مراکز خاص و با رعایت اصول و مقررات انجام شود و هرگونه ثبت و نگهداری اطلاعات بیماران باید تحت نظارت وزارت بهداشت انجام شود.

همچنین مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به فروش چندبرابر قیمتی داروها در پلتفرم‌های فروش اینترنتی دارو گفت: با رویکرد دارورسانی در منزل و سهولت دسترسی به دارو از مسیر داروخانه موافقیم اما برای این موضوع هم باید شروط تعیین‌شده، رعایت شود. پیکانپور تاکید کرد: زمانی که پلتفرم به داده بک گراند نظام سلامت و نسخه الکترونیک متصل نباشد و اعتبارسنجی لازم را از نسخه نتواند انجام دهد، امکان سوء استفاده فراهم می‌شود.

وی در پایان گفت: به عنوان مثال، دارویی که قیمت هر یک عدد قرص آن ۳۰۰۰ تومان است، با قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزارتومان به افراد تحویل داده شده است. یک نوع اسپری تنفسی با قیمت ۷۰ هزار تومان با قیمت ۴۸۰ هزار تومان به صورت باز به بیمار تحویل داده شده است که معلوم نیست آیا قبلا استفاده شده است یا خیر؟ داروی شیمی‌درمانی که قیمت مصوب آن ۹۲ هزار تومان است در این پلتفرم‌ها با قیمت ۹ میلیون تومان تحویل بیمار شده است./ ایسنا

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات استئوپروز دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات غیرواگیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + نه =

  • ×